Vademecum zdrowego i higienicznego saunowania - W SAUNIE - Wellness & SPA

News

Wellness & SPA

REKLAMA

Reklama

Post Top Ad


Vademecum zdrowego i higienicznego saunowania



Saunowanie jest idealnym sposobem na regenerację sił witalnych i poprawienie kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej. Aby w pełni wykorzystać wszystkie terapeutyczne aspekty saunowania i w pełni cieszyć się relaksem w saunie musimy przestrzegać kilku podstawowych zasad.


Na pobyt w saunie zarezerwujmy sobie przynajmniej godzinę lub półtora godziny wolnego czasu. Jeżeli chcemy wypocząć i zrelaksować się, to pośpiech nie jest tutaj wskazany. Przed saunowaniem należy wziąć kąpiel, dokładnie myjąc całe ciało. Należy również usunąć makijaż. Wchodząc do sauny nie należy stosować balsamów i kremów do ciała, gdyż mogą one zatykać pory skóry i podczas seansu w saunie nagrzewają się powodując podrażnienia. Przed skorzystaniem z sauny zdejmujemy biżuterię, która w podwyższonej temperaturze będzie się nagrzewała i parzyła nasze ciało.



Do sauny weź ręcznik lub prześcieradło, które posłużą do osłonięcia ciała (jeśli nie chcesz saunować nago) oraz do siedzenia. Możesz również wziąć ręcznik na głowę lub specjalną czapkę saunową, by ochronić włosy przed przegrzaniem.

Pamiętaj, że podczas saunowania leży sie nago lub siedzi na ręczniku w taki sposób aby żadna cześć ciała nie stykała się bezpośrednio z powierzchnią siedziska. Bespośredni kontakt naszego ciała z ławą sauny jest niehigieniczny i może zanieczyszczać saunę wydalanymi podczas saunowania potem i toksynami. Warto zadbać zarówno o własny komfort i bezpieczeństwo jak i innych saunowiczów.




Sauna to strefa nagości i nagość jest tutaj jak najbardziej na miejscu. Jeżeli jednak saunowanie nago sprawia Ci dyskomfort, osłoń się ręcznikiem lub prześcieradłem. W żadnym przypadku nie saunuj w stroju kąpielowym. Stroje kąpielowe, szczególnie te z lycry, podczas pobytu w saunie rozgrzewają się do kilkudziesięciu stopni, a kiedy staną się wilgotne nie przepuszczają powietrza. Saunowanie w takim okryciu traci swój sens i może stwarzać zagrożenie dla twojego zdrowia. Pamiętaj również aby do sauny wchodzić boso.




Aby pobyt w saunie był przyjemnością, saunuj w takiej temperaturze jaka Ci odpowiada. Temperaturę w saunie możesz ustalić na sterowniku sauny lub wybierając określone miejsce na poziomach ław. Im wyższa półka ławy w saunie, tym wyższa temperatura. Podczas seansu saunowania możesz dowolnie zmieniać miejsce na poziomach ław sprawiając, że podczas jednego seansu saunować będziesz w różnych temperaturach. Zalecana temperatura w saunach suchych to 70 do 90 °C w zależności od preferencji saunowiczów. Jeśli rozpoczynasz dopiero swą przygodę z saunowaniem zacznij od niższych temperatur.




Przebywaj w saunie tak długo jak sprawia Ci to przyjemność, pamiętaj jednak o umiarze. Nie należy przebywać w saunie dłużej niż czujesz się komfortowo, 15-20 minut to optymalny czas i krócej, jeśli jesteś początkującym lub twój organizm źle znosi przegrzanie. Możesz opuścić saunę w dowolnej chwili, niezależnie czy saunujesz sam czy towarzyszą Ci inne, saunujące wspólnie osoby. Pamiętaj, że nadmierne przegrzanie ciała nie jest wskazane. Lepsze efekty przynosi kilka krótszych seansów, niż jeden zbyt długi.




Prawidłowy proces saunowania dzieli się na etapy: nagrzewania i schładzania ciała. Po nagrzewaniu w saunie należy się schłodzić. Można tego dokonać poprzez wzięcie kąpieli pod prysznicem w stopniowo coraz niższej temperaturze wody.  Po schłodzeniu i oczyszczeniu ciała pod prysznicem można zanurzyć się  w basenie o niskiej temperaturze wody. Kąpiel w "zimnym źródle" to najlepszy sposób by obniżyć temperaturę ciała, szybciej zamknąć rozszerzone pory skóry i zmniejszenie wydzielania potu. Jeżeli jednak nie lubujesz się w takich ekstremalnych doznaniach, nie musisz tego robić.




Po ochłodzeniu organizmu uzupełnij płyny zgodnie z odczuwanym zapotrzebowaniem swego organizmu.  Napij się, jeśli odczuwasz pragnienie. Ogranicz się jednak do napojów bezalkoholowych. Działanie alkoholu w połączeniu z saunowaniem może mieć groźne dla zdrowia skutki, szczególnie w przypadku osób cierpiących na choroby układu krążenia i związane z podwyższonym ciśnieniem.




Każdorazowo po seansie saunowym i schłodzeniu organizmu powinno się odpocząć przez minimum tyle czasu, ile spędziliśmy w saunie. Warto wówczas skorzystać ze strefy relaksu, dostępnych w dobrych saunariach. Wypoczywając staramy się wyciszyć i uspokoić, by relaks był pełny. Wypoczynek może być połączony z muzykoterapią lub aromaterapią, jeżeli warunki naszego saunowania temu sprzyjają. Doznania takie sprzyjają pełnej relaksacji.




Podczas saunowania wzmaga się metabolizm naszego organizmu. Po kilku kolejnych seansach w saunie możemy odczuwać głód i pragnienie - to naturalne zjawisko.  Podczas przerwy w seansach saunowych warto spożywać lekkie przekąski i orzeźwiające napoje według własnego gustu. To pomoże nawodnić organizm i uzupełnić niezbędne minerały, które zostały utracone w wyniku pocenia się w saunie.




Jeżeli masz własną saunę, pamiętaj o zachowaniu jej w czystości. Do oczyszczania i konserwacji sauny stosuj wyłącznie środki, które są do tego przeznaczone. Nie stosuj detergentów zawierających składniki toksyczne i żrące, gdyż może to uszkodzić saunę i stworzyć zagrożenie podczas saunowania.


* Opracowano na podstawie Barrel Sauna Kit


2 komentarze:

  1. Najbardziej poglądowy, prosty i poznawczy wpis.Łatwy do zapamiętania.Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post i poradnik :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za dodanie komentarza.

Reklama


Reklama